Göingemodellen - vårt arbetssätt

Som medborgare, företagare eller besökare ska du få den hjälp du har rätt till. Alla anställda har ett gemensamt ansvar i mötet med dig och du ska känna dig väl bemött i kontakten med oss. Gårdagens behov är inte detsamma som idag och de framtida behoven är annorlunda än dagens.

Illustration som liknar ett hus men som innehåller Göingemodellens beståndsdelar, som går att läsa om på den här webbsidan under bilden.

På den här webbsidan kan du läsa mer om Göingemodellens fyra viktiga delar - visionen, värdegrunden, förvaltningen och arbetssättet - som gör att vi på bästa sätt kan möta göingarnas behov idag och i framtiden!

En vision

"Här växer stolta göingar"

Det yttersta målet med Göingemodellen är att bidra till Göingebornas liv så att de kan trivas, utvecklas och känna att de får god valuta för sina skattepengar. Det är så vi får stolta göingar!

Östra Göinges vision lyder: ”Här växer stolta göingar”.

  • Växer är ett dynamiskt ord. En människa kan växa i olika riktningar, på olika sätt. Alla kan växa! Växandet kan kopplas till framtidsmöjligheter genom utbildning eller till tillväxt för platsen, bostadsmarknaden och näringslivet.
  • Stolthet handlar om självförtroende, ökat egenvärde och en tro på sina möjligheter. Visionen uttrycker en beslutsamhet i att skapa långsiktig, positiv utveckling för Östra Göinge. Det är många krafter som bidrar – kommunens alla medarbetare och företagare, liksom de många föreningarna och naturligtvis Göingeborna själva.

En värdegrund

I Östra Göinge kommun utgör öppenhet, engagemang och ansvar värdegrunden i vårt arbetssätt Göingemodellen.

Genom värdegrunden och arbetssättet strävar vi tillsammans att nå visionen.

  • Öppenhet
    Det är tillåtet att göra fel, men inte att dölja det​. Delad kunskap är dubbel kunskap​ och vi säger som det är.
  • Engagemang
    Vi agerar alltid utifrån ett kundperspektiv,​ problem är till för att lösas​ och glädje och trygghet föder framgång​.
  • Ansvar
    Det ska vara lätt att göra rätt och nöjda kunder är allas ansvar​.

Vi säger som det är
Vi finns på jobbet för Göingeborna och de som besöker vår kommun. I alla kontakter med våra kunder är vi öppna, ärliga och säger som det är.

Det är tillåtet att göra fel, men inte att dölja det
Ingen får medvetet göra fel och mötet med våra kunder måste bli så bra som möjligt. När något trots allt går fel, måste vi agera och lära oss av det som kunde ha blivit bättre. På det sättet ökar vi ständigt servicegraden och förbättrar värdet för dem vi finns till för.

Delad kunskap är dubbel kunskap
För att skapa en lärande organisation ser vi till att på ett strukturerat och medvetet sätt sprida goda exempel från det dagliga arbetet.

Vi agerar alltid utifrån ett kundperspektiv
Vi tar på oss ”kundens glasögon” för att se det som kan bli bättre.

Problem är till för att lösas
Tillsammans har vi stora möjligheter att lösa problem som behöver lösas. Vårt arbetssätt ger oss hjälpmedel att göra saker rätt, men vi måste själva ansvara för att vi gör rätt saker utifrån kundperspektivet och de begränsningar som lagar och förordningar sätter.

Glädje och trygghet föder framgång
Vi är varandras arbetsmiljö. Det är viktigt att vi både lyssnar på och ser varandra. Detta skapar en känsla av glädje och trygghet.

Nöjda kunder är allas ansvar
Oavsett var i kommunen vi arbetar och vilket uppdrag som är vårt, har vi ett gemensamt ansvar i mötet med kommunens kontakter. Får vi frågor som rör andra områden än det egna hjälper vi till att guida våra kunder rätt.

Be hellre om förlåtelse än om tillåtelse
Agera på din egen kunskap i stället för att ”fråga uppåt”. Ledningens syn är att beslut ska tas så nära kunden som möjligt.

Det ska vara lätt att göra rätt
För att kunna agera och ge våra kunder tjänster av god kvalitet i rätt tid, är det viktigt att vi förenklar arbetet så mycket som möjligt. Varje medarbetare ska veta hur saker ska göras genom att följa tydliga processer och ha tillgång till rätt information. Tillsammans har vi ett gemensamt ansvar att förenkla för oss själva och därmed också för våra kunder.

En förvaltning

Östra Göinge kommun är organiserad som en enda förvaltning, där kommundirektören är förvaltningschef. Utan inre förvaltningsgränser jobbar vi effektivare och skapar på det viset mer nytta åt dem vi finns till för.

Rollfördelning mellan politik och förvaltning
Göingemodellen bygger på en tydlig rollfördelning mellan politiker och tjänstemän. Politikerna har det yttersta ansvaret för kommunen och ställs till svars av Göingeborna i de allmänna valen vart fjärde år. Politikernas uppgift är att styra över vad som ska göras, det vill säga vilken service Göingeborna ska erbjudas och vad det får kosta.

De som omsätter politikernas beslut i praktisk handling är de som är anställda i kommunen. Det är tjänstemännen i förvaltningen som avgör hur arbetet ska göras och vem eller vilka av medarbetarna som ska göra det. Genom att låta medarbetarnas professionella kunskaper och erfarenheter styra genomförandet, tas medarbetarnas kompetens tillvara på bästa sätt.

Göingemodellens rollfördelning mellan politiker och tjänstemän bygger på tillit. De båda parterna ska kunna lita på varandra, respektera varandras roller och vilja varandra väl. Det är detta förhållningssätt som ligger till grund för styrningen enligt Göingemodellen.

Ett arbetssätt

Arbetssättet står i centrum för Göingemodellen. Kundperspektiv, lagarbete och ett kontinuerligt lärande ligger till grund för den gemensamma kultur som vi ansvarar för och vårdar tillsammans. Beslut ska fattas där kunskapen om kunden är som störst, så långt ut i organisationen som möjligt.

Ordet tillit går att läsa från båda hållen. Tillitsfulla handlingar bygger på ömsesidighet. Genom att dela med sig av ansvar och handlingsutrymme till medarbetarna får ledaren samma tillit tillbaka. Den viktigaste uppgiften för en ledare är att skapa förutsättningar för medarbetarna att göra ett riktigt gott jobb. Det handlar om att förse dem med rätt underlag och ramar för uppdraget, att skapa tydlighet i processerna och ge återkoppling när en uppgift är utförd.

Att vara en möjliggörare som ser till att medarbetarna utvecklas – inte bara utför en uppgift – är en annan viktig del av ledarskapet enligt Göingemodellen. I stället för att själv ge alla svar ställer ledaren frågor som får medarbetaren att lösa arbetsuppgiften av egen kraft.

Arbetsgruppen håller kulturen levande tillsammans genom att koppla vardagens arbete till Göingemodellen och kontinuerligt lära av resultaten av det utförda arbetet. I ett systematiskt förbättringsarbete tar ledare och medarbetare gemensamt fram nya lösningar utifrån utvärderingens resultat.

Det är medarbetaren som finns närmast Göingebon som är bäst rustad för att förstå kundens olika behov. Utifrån eget omdöme och erfarenhet har medarbetaren förtroendet att agera självständigt i olika situationer som uppstår i verksamheten. Som vägledning för arbetet ligger organisationens gemensamma prioriteringar, spelregler och överenskommelser.

I Östra Göinge kommun uppmanas medarbetaren att ta ett stort ansvar inom sin profession, genom egna initiativ och ett självständigt agerande. Medarbetaren förväntas också följa Göingemodellens överenskomna värderingar och spelregler samt förhålla sig till att vara en del i en helhet och samverka med kollegor i hela kommunen.

Det mest centrala i Göingemodellen, som hela tiden ger oss kraft till utveckling och nytänkande, är sammanfattat i begreppet ständiga förbättringar. Samhällets förutsättningar förändras oupphörligt och med dem, människors behov.

Som medarbetare i kommunen har vi i uppdrag att ge service åt kommunens kunder på en rad olika områden inom utbildning, arbetsmarknad, omsorg och samhällsbyggnad. För att uppnå bästa resultat i arbetet, behöver vi vara lyhörda för kundernas behov. Vi behöver också lära av varandra, både av kollegor internt och av andra framgångsrika organisationer och aktörer.

Att arbeta med ständiga förbättringar handlar om att systematiskt förbättra alla våra processer utifrån kundernas behov genom att ta vara på värdet av deras synpunkter och följa upp våra egna avvikelser. Många av processerna
är komplexa och berör flera funktioner och enheters medarbetare. I övergångarna mellan olika delar i vår organisation ökar risken för brister och otydligheter i ansvar.

Detta kan skapa onödiga kostnader och missnöjda kunder. För att nå ett gott resultat är det därför nödvändigt att arbeta med förbättringar på bredden av hela organisationen. Ryggraden i förbättringsarbetet är alla medarbetare med
sina tankar om förbättring och kunskaper om kunderna.

Som hjälp har vi beslutsstödssystem och pulsmöten för uppföljning av målen och av hur vi håller vad vi lovar Göingeborna. På pulstavlan samlar vi förbättringsidéer och resultat av de pågående förbättringsarbeten som vi har igång.

Att arbeta med ständiga förbättringar enligt Göingemodellen handlar om att aldrig slå sig till ro. Att jobba för att alltid bli bättre tillhör vårt normaltillstånd och omfattar varje medarbetare… driver oss hela tiden framåt!

Värde för kunden
Värde skapas för vår kund när vi gör en arbetsinsats som möter kundens behov - i rätt mängd, vid rätt tidpunkt, med rätt kvalitet och till rätt kostnad. Ibland överträffar vi Göingebons förväntningar medan man ibland önskar mer av oss än vad vi faktiskt kan erbjuda. För att leda in kundens förväntningar på rätt nivå, är det därför viktigt med tydliga beskrivningar av vilka insatser som ryms i våra olika uppdrag.

Allt arbete kräver tid för att utföras. En del i arbetet enligt Göingemodellen handlar om att se till att inte göra onödiga arbetsinsatser eller låta saker ta längre tid än nödvändigt. Man brukar säga att värdeskapandet ska vara högt i arbetsflödena. Ibland talar man om slöserier, till exempel tid som vi lägger på att leta efter information eller materiel, vänta på personer eller på att bilen vi ska använda blir ledig.

Genom att ta bort den tid vi ägnar åt onödiga aktiviteter får vi mer tid över till att skapa värde för kunden och till att ytterligare förbättra våra tjänster. Det handlar inte om att springa snabbare, utan om att arbeta smartare till
exempel genom digitalisering, för att korta ledtider och öka värdet för våra kunder.

Kom ihåg att det alltid är kunden som avgör kvaliteten av vårt arbete!

Fokus på resultat
När vi talar om resultat i Göingemodellen menar vi det som vi i vårt arbete åstadkommer tillsammans med kunden utifrån hans eller hennes behov. Allt vårt arbete skapar resultat. Genom att utföra arbetet på det sätt vi har bestämt bidrar vi till att förväntade resultat nås, att kvaliteten blir hög och att onödiga omkostnader hålls borta.

Värdet av resultatet byggs både av vad som genomförs och av hur genomförandet uppfattas. För upplevelsen är kommunikation och bemötande viktiga delar. Vår vision talar om stolta göingar och då har helheten stor betydelse.

Ansvaret för resultatet är delat och ligger både på oss som medarbetare och på kunden, som själv medverkar till att nå sitt resultat genom att göra läxorna från skolan, betala månadskostnaden för hemtjänsten eller lämna in alla delar i sin ansökan i det stora urval av tjänster som kommunen erbjuder.

Det handlar om rättigheter, möjligheter och skyldigheter och vår målsättning är att ha fokus på resultatet - för Göingebornas bästa!

Vilja att lära
Den viktigaste resursen en kommun har är medarbetarna. För att skapa en bra verksamhet behöver organisationen ha rätt kompetens och vara mottaglig för ny kunskap. Göingemodellen uppmanar till nytänkande och efterfrågar vilja att lära från medarbetarna men också mod att förnya från chefer och ledning.

För det första handlar det om att var och en av oss ska lära av sina erfarenheter och reflektera över vardagens arbete med en strävan att hela tiden utföra uppdraget lite bättre.

För det andra behöver arbetsgrupperna regelbundet utvärdera sina processer och följa upp verksamhetens resultat. Håller vi utlovade ledtider och arbetar vi som vi säger att vi ska?

För det tredje ska vi se till att lära av våra kunder. Nyckeln till att leverera tjänster av hög kvalitet är att utgå från kundens perspektiv. Det är ju kunden som avgör vad som är kvalitet, ingen annan. Det ligger således en stor vinst i att utveckla innehållet i den kommunala servicen tillsammans med dem vi finns till för. Genom att mötas, samtala och sedan testa olika praktiska lösningar tillsammans, byggs en bra förståelse upp för hur vi bör jobba för att möta kundernas varierande behov.

För verksamheternas utvecklingsarbete är aktiv omvärldsbevakning en viktig drivkraft och källa till lärande och nytänkande. Omvärldsbevakning handlar om att skaffa information om processer och händelser som äger rum i vår omvärld och förstå hur de påverkar möjligheterna att nå våra mål som kommun. Det kan till exempel handla om att orientera sig om förändringar och planer på riksnivå, om att inspireras av lärande exempel på hur andra möter utmaningar som vi själva också står inför eller om att jämföra arbetssätt och metoder med kommuner som nått bättre resultat i nationella jämförelser än vår egen organisation.

Mod att förnya
I takt med att krav och förväntningar hela tiden förändras är det nödvändigt att kommunens verksamheter också hela tiden utvecklas för att möta omvärlden. För att klara det krävs förmåga till snabb omställning. Ett sådant arbets- och förhållningssätt utgår från Göingemodellens värdegrund och från begreppet mod att förnya.

Detta handlar om att agera på nya kunskaper och insikter utifrån egna erfarenheter tillsammans med kunden, utifrån olika typer av studier och genom aktiv bevakning av omvärlden.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
30 oktober 2025