Bygglovprocessen

Här kan du följa bygglovets olika steg - från hur du gör en komplett ansökan till ett färdigt slutbesked.

1. Undersök fastighetens förutsättningar

Det är viktigt att du tar reda på vilka förutsättningar som gäller för din fastighet och om du behöver bygglov för din planerade åtgärd.

Genom att undersöka vad som gäller kan du anpassa din ansökta åtgärd så att den bättre uppfyller de krav som ställs i bygglovsprövningen. Detta ökar möjligheten till en smidig och snabb process.

Genom att lämna en komplett ansökan kan du undvika kompletteringar och få en snabbare handläggning. Exakt vilka uppgifter och bilagor som krävs beror på vad du ansöker om.

Alla ritningar ska vara fackmässigt utförda, skalenliga och måttsatta och bifogas som pdf:er.

Handlingar som oftast krävs:

  • Situationsplan
  • Planritningar
  • Fasadritningar
  • Sektioner
  • Kontrollplan eller kontrollansvarig

Övriga handlingar som kan krävas:

  • Ändringsritning
  • Marksektionsritning
  • Fotografi på byggnad som ska rivas
  • Detaljritningar (exempel fönster)
  • Grannemedgivande (exempelvis vid attefallsåtgärder)

Om din ansökan är digital, korrekt ifylld och du har tydliga handlingar med rätt typ av information så går din bygglovsprocess snabbare.

Ansökan görs via tjänsten Sök bygglov Länk till annan webbplats. genom inlogg med e-legitimation (bank-id). Du som ansöker blir kontaktperson i ärendet, oavsett om du söker som privatperson, företag eller som ett ombud till annan privatperson eller annat företag. Vem som helst kan ansöka, du behöver inte vara fastighetsägare till aktuell fastighet. Som sökande/kontaktperson kommer du kunna följa ärendet via E-tjänst och du kommer notificeras via e-post om nya händelser i ärendet. Om ditt ärende rör en annan fastighet eller annan fakturamottagare kan detta val göras i e-tjänsten.

När ansökan kommer in diarieförs den och skickas sedan vidare till bygglovsavdelningen för granskning.

Bifogade handlingar

I ansökan fyller du i aktuella uppgifter och bifogar ritningarna som pdf-filer. Vilka handlingar som krävs beror på vilken åtgärd du planerar. Vanliga handlingar är situationsplan, plan- och fasadritningar och kontrollplan.

Efter ansökan

När du skickat in din ansökan hittar du den via Mina sidor Länk till annan webbplats..

Din ansökan granskas och en bedömning av om ansökan är komplett görs, det vill säga om alla handlingar som krävs finns och om att de är fackmässigt utförda.

Om något saknas eller behöver förtydligas kontaktas du för komplettering. Om du gjort din ansökan digitalt kommer du få ett mejl om att ditt ärende uppdaterats på Mina Sidor Länk till annan webbplats.. När din ansökan är fullständig börjar den lagstadgade handläggningstiden om 10 veckor att räknas.

När din ansökan granskas görs en prövning om de föreslagna åtgärderna stämmer överens med detaljplanens bestämmelser, om en sådan finns för fastigheten. Det görs också en prövning av byggnadens placering och utformning med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen.

I bygglovsprocessen bedöms även byggnadens lämplighet för sitt ändamål, eventuella olägenheter för närboende, tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

I vissa fall behöver grannar och remissinstanser höras i bygglovsärenden. Exempelvis kan detta vara om åtgärden avviker från gällande detaljplan, är en stor tillbyggnad utanför detaljplanerat område eller om den bedöms kunna innebära olägenhet för grannar.

Sakägare och grannar ges möjlighet att lämna synpunkter inom två till tre veckor. Om yttranden inte har kommit in inom den utsatta tiden räknas det som grannarna inte har något att invända. Remissinstanser har tre veckor på sig att komma in med synpunkter.

Om en negativ synpunkt kommer in, skickas den till dig som sökande för att du ska få en möjlighet att bemötande den.

När svarstiden passerat gör handläggaren en samlad bedömning av de synpunkter som kommit in. Finns eventuella olägenheter ska de vägas mot nyttan av åtgärden.

Bygglovsansökningar där grannehörande krävs, där sakägarkretsen är stor samt att det är svårt att bedöma hur många som kan vara berörda, kungörs i lokaltidningarna. Alla handlingar till kungjorda ärenden finns, under utställningstiden, att ta del av på kommunens digitala anslagstavla i tre veckor. Under utställningstiden kan berörda lämna synpunkter på ansökan.

Om du ansöker om bygglov och ditt förslag avviker för mycket från gällande krav och bestämmelser för att ansökan ska kunna godkännas, kontaktas du av bygglovavdelningen. Du får då möjlighet att antingen revidera ditt förslag eller återkalla din ansökan.

Du har även rätt att få din ansökan prövad som ett avslag i miljö- och samhällsbyggnadsnämnden. På så sätt får du ett beslut som du kan överklaga till länsstyrelsen om du anser att nämnden har tagit ett felaktigt beslut.

Ett beslut om lov ska ges inom tio veckor från den dag ansökan inkom. Om den som söker lov på eget initiativ lämnar in kompletterande underlag räknas de tio veckorna från det datum det nya underlaget kom in.

Du kan ibland behöva komplettera med fler handlingar. Vi meddelar dig i så fall vad som saknas inom tre veckor.

Om ärendet har kompletterats ska tidsfristen om tio veckors handläggningstid räknas från den dag de kompletterande handlingarna kom in.

Om bygglovavdelningen inte förelagt den sökande att komplettera ansökan om lov inom tre veckor ska tidsfristen om tio veckor räknas från den dag ansökan först kom in eller på sökandes eget initiativ kompletterades med ytterligare underlag.

Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet får tidsfristen enligt plan- och bygglagen förlängas en gång med högst tio veckor.

Om tidsfristen överskrids ska den avgift som tas ut för ärendet reduceras med en femtedel för varje påbörjad vecka som en tidsfrist överskrids.

Du som byggherre betalar en avgift till kommunen för handläggningen enligt en taxa antagen av kommunfullmäktige. Det är många faktorer som påverkar avgiften för ett bygglov och det är svårt att ange en exakt avgift för olika bygglovsärenden.

Du kan läsa mer om taxan här.

Vill du få hjälp med en prisuppskattning på vad din handläggning kan komma att kosta kan du kontakta bygglovsavdelningen. Fakturan för bygglovet skickas separat.

Ett beslut innebär att din ansökan antingen har blivit beviljad, avslagen eller avvisad på grund av att ansökan inte varit komplett och att du inte har inkommit med kompletterande handlingar inom den tid vi begärde.

Beslut fattas inom tio veckor från det att din ansökan är komplett. Det är politikerna i byggnadsnämnden som beslutar om bygglov, men många beslut tas också på delegation, vilket innebär att tjänstemännen på stadsbyggnadskontoret fattar besluten efter nämndens riktlinjer.

Du måste börja bygga inom två år från det datum då bygglovet vunnit laga kraft. Om ingen överklagar lovet så vinner det laga kraft 28 dagar efter den dag det publicerades i Post- och inrikes tidningar. Att ett beslut har vunnit laga kraft innebär att det inte kan överklagas längre.

Bygglovet är giltigt i fem år om byggnationen påbörjades inom två år.

I samband med att du har fått ett beslut, får även dina grannar och andra berörda parter en upplysning om att ditt bygglov har beviljats. Beslutet kungörs även i Post- och inrikes tidningar. Berörda sakägare har tre veckor på sig att överklaga ett beslut från det att de fick kännedom om att beslut har fattats.

För att få börja bygga måste du ha ett startbesked. För enklare åtgärder ges ofta startbesked i samband med bygglovet. För större åtgärder kan det krävas tekniskt samråd för att få ett startbesked.

Den 1 juli 2018 skedde en lagändring som innebär att byggnationen inte får påbörjas förrän beslutet har fått verkställighet, vilket det får fyra veckor efter det datum beslutet kungjordes. Detta gäller även om det finns ett startbesked.

För större åtgärder krävs ett tekniskt samråd efter att bygglov beviljats för att få påbörja en åtgärd. De lov som kräver tekniskt samråd får inte startbesked förrän samrådet är genomfört.

Om du i ditt bygglov får en upplysning om att tekniskt samråd krävs så bokar du eller din kontrollansvarige tid för samråd hos en byggnadsinspektör.

Under samrådet går ni igenom handlingar som lämnats in till det tekniska samrådet, upprättad kontrollplan, samt diskuterar planeringen av arbetet, hur det organiseras och om det finns behov av arbetsplatsbesök.

Vid ett tekniskt samråd ska hela projekteringen vara klar. Tekniskt samråd ska hållas för alla åtgärder där det krävs en kontrollansvarig.

När ett bygglov har beviljats kan det krävas ett tekniskt samråd innan bygglovet får ett startbesked. Det är vid större åtgärder och i de fall det krävs en kontrollansvarig som det behövs ett tekniskt samråd. Vid ett tekniskt samråd ska hela projekteringen vara klar.

Om du i ditt bygglov får en upplysning om att tekniskt samråd krävs så bokar du eller din kontrollansvarige tid för samråd hos en byggnadsinspektör.

Under samrådet går ni igenom handlingar som lämnats in till det tekniska samrådet, upprättad kontrollplan, samt diskuterar planeringen av arbetet, hur det organiseras och om det finns behov av arbetsplatsbesök.

Antingen har du fått ett startbesked i ditt bygglov eller så har du haft ett tekniskt samråd.

Om alla handlingar som krävs har lämnats in och du har redovisat att du uppfyller de krav som ställs får du ett startbesked efter det tekniska samrådet. Ett startbesked innebär att du kan börja bygga, om ditt beslut har fått verkställighet.

Arbetsplatsbesök sker inte på alla byggen utan främst på de som har haft ett tekniskt samråd. Antalet besök som ska göras på byggarbetsplatsen bestäms under det tekniska samrådet.

Vid ett arbetsplatsbesök ska den kontrollansvariga och byggnadsinspektör medverka, gärna även byggherren. Vid ett arbetsplatsbesök kontrolleras följande:

  • Att kontrollplanen och bygglovet följs,
  • den kontrollansvarige är närvarande i föreskriven utsträckning, och
  • inget uppenbart strider mot byggreglerna.

Slutsamråd sker med de ärenden som har haft tekniskt samråd och arbetsplatsbesök. När du har byggt klart ska du eller din kontrollansvarige kontakta byggnadsinspektör för att boka in ett slutsamråd. Vid detta tillfälle går vi igenom och tittar om byggnaden är utförd och stämmer överens med beslutat bygglov och startbesked.

På slutsamrådet ska byggherren och kontrollansvarig:

  • Redovisa att eventuella villkor enligt startbeskedet följts.
  • Redovisa att kontrollplanen är signerad samt att eventuella handlingar enligt kontrollplanen finns framtagna.
  • Redovisa att lovet följts
  • Redovisa kontrollansvariges utlåtande och dokumentation över sina arbetsplatsbesök.

Utifrån en rundvandring och de handlingar/intyg som redovisats diskuteras förutsättningarna för att du ska kunna få ett slutbesked.

För att få ett slutbesked måste du skicka in vissa handlingar, vilka framgår av det startbesked du har fått. När alla krav är uppfyllda får du ett slutbesked av en byggnadsinspektör. Byggnaden eller åtgärden får inte börja användas innan du har fått ett slutbesked.

Ibland kan inte alla kontroller/mätningar redovisas vid slutsamrådet, exempelvis radonmätning eller uppföljning av förbrukad energi (verifiering av energiförbrukning). Du får då ett interimistiskt slutbesked där övriga krav finns redovisade. Detta innebär att ni får en viss tid på er att färdigställa/slutföra åtgärderna/kontrollerna och verifiera dem. Därefter får ni ett slutgiltigt slutbesked.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
21 juli 2025