Bouppteckning
En bouppteckning är en officiell redovisning av den avlidnes tillgångar och skulder och ska upprättas om den avlidne äger fast egendom (fastighet, tomträtt) eller har väldigt höga bankmedelmåste en bouppteckning upprättas.
En bouppteckning måste göras om något av följande gäller:
Det finns tillgångar i dödsboet som överstiger kostnaderna för begravning och andra utgifter.
- Den avlidne ägde fast egendom eller tomträtt.
- Det finns testamente, gåvobrev eller andra dokument som påverkar arvsfördelningen – särskilt om någon utanför den närmaste kretsen (t.ex. sambo utan gemensamma barn) berörs.
- Det finns efterlevande make/maka/sambo och en bodelning behöver göras.
- Det finns skulder i dödsboet som kräver särskild utredning.
- Anhöriga eller andra dödsbodelägare begär att en bouppteckning ska göras, även om det hade kunnat räcka med en dödsboanmälan.
Dödsbodelägarna ska göra en bouppteckning och skicka den till Skatteverket inom fyra månader. Du kan anlita professionell hjälp eller göra det själv med instruktioner och blanketter från Skatteverkets hemsida.
När kan en bouppteckning ersättas av en dödsboanmälan?
En dödsboanmälan (som görs av kommunen) kan ersätta bouppteckningen om alla dessa villkor är uppfyllda:
- Dödsboet saknar tillgångar utöver det som täcker en enkel begravning och andra nödvändiga kostnader.
- Den avlidne ägde inte fastighet eller tomträtt.
- Det finns inga komplicerade arvsförhållanden (t.ex. testamente som påverkar utomstående).
- Ingen dödsbodelägare kräver bouppteckning.
Läs mer om hur man ansöker om en dödsboanmälan till kommen här
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 24 juli 2025