Kommunfullmäktige sammanträder den 16 juni
Tisdagen den 16 juni sammanträder kommunfullmäktige i Gröna Hjärtat i Broby. Sammanträdet börjar klockan 18.00.
Östra Göinge kommun satsar ytterligare 20 miljoner kronor för att ge boende i Hanaskog, Glimåkra, Knislinge och Sibbhult möjlighet till fiberuppkoppling. Satsningen är tänkt att bli en del av en trepartslösning på totalt 60 miljoner kronor, där även Region Skåne och en satsande aktör ingår.

Hanaskog är en av de byar som fibersatsningen omfattar.
De hushåll som idag saknar fiber kommer ges möjlighet att teckna avtal våren 2026.
– Östra Göinge kommun har valt att satsa på byutveckling och fiberuppkoppling är en viktig hygienfaktor för att främja ett attraktivt boende och inflyttning, inte minst av barnfamiljer. Men även för företagsetableringar, säger Daniel Lyckestam (M), kommunstyrelsens vice ordförande.
2022 beslutades det om att genomföra en större fiberutbyggnad på landsbygden. Den möjliggjordes genom en satsning på 30 miljoner kronor, där kommunen, regionen och Post- och telestyrelsen bidrog med 10 miljoner vardera. Resultatet blev att den absoluta merparten av Östra Göinges landsbygd nu har tillgång till fiber.
I byarna ser det sämre ut med cirka 1 300 hushåll som inte har möjlighet att ansluta till fiber. Detta har en utredning från Telia kommit fram till.
– Det motsvarar mellan 2 500–3 500 göingar som i Knislinge, Glimåkra, Sibbhult och Hanaskog inte har möjlighet att ansluta sig till internet via fiber, säger Daniel Lyckestam.

Daniel Lyckestam (M).
För att en operatör ska ha möjlighet att satsa krävs i regel en anslutningsgrad på ungefär 30–35 procent. Det innebär att boende i de berörda byarna behöver teckna avtal för att samfinansieringen ska kunna genomföras.
– Det här är en möjlighet som inte kommer tillbaka, säger Daniel Lyckestam.
Östra Göinge kommun föreslår en trepartssatsning även för denna utbyggnad. Kommunens bedömning är att kostnaden för att ansluta kvarvarande fastigheter och säkerställa en fungerande eftermarknad i samtliga byar ligger på 60 miljoner kronor.
Tisdagen den 16 juni sammanträder kommunfullmäktige i Gröna Hjärtat i Broby. Sammanträdet börjar klockan 18.00.
På grund av ett omkopplingsarbete på Kristianstadvägen i Broby i dag den 8 juni har stora delar av byn blivit helt utan dricksvatten eller fått sänkt vattentryck i kranarna. Var tryckfall uppstår är väldigt svårt att veta på förhand.
Nu får ungdomarna i Hanaskog en helt egen plats att hänga på. Idag den 6 juni slås dörrarna upp till en ny mötesplats för unga i mellan- och högstadieåldern. Bakom initiativet står socialpedagogen Sara Mattsson, lokala föräldrar och idrottsföreningen Hanaskogs IS.