Kommunfullmäktige sammanträder den 16 juni
Tisdagen den 16 juni sammanträder kommunfullmäktige i Gröna Hjärtat i Broby. Sammanträdet börjar klockan 18.00.
Idag presenterades undersökningen Lokalt företagsklimats resultat, där Östra Göinge ökar igen, till 3,87 på den femgradiga skalan. Det tydliggör att förra årets dipp snarare var ett tillfälligt hack i skivan än ett trendbrott i en i övrigt positiv utveckling.
Enkätundersökningen Lokalt företagsklimat utförs av Svenskt näringsliv på uppdrag av SKR (Sveriges kommuner och regioner) och är en temperaturmätare av det lokala näringslivet. Undersökningen ger värdefulla insikter och är ett bra verktyg när kommunen utvecklar sin näringslivsstrategi och arbetet med att stötta lokala företag och entreprenörer.
2025 års resultat 3.87 innebär en välkommen förbättring mot fjolårets 3.75. Östra Göinges resultat är högre än rikssnittet, 3.45, och är även det högsta i nordöstra Skåne.
– Vi är inte nöjda utan kommer fortsätta arbeta för att det ska kännas riktigt bra att driva företag i Östra Göinge, säger kommunstyrelsens ordförande Patric Åberg (M) och fortsätter:
– Vi är såklart stolta över att Östra Göinge återigen toppar i nordöstra Skåne, men vår ambition är att hela regionen ska utvecklas i samma positiva riktning.
Östra Göinge förbättrar sitt resultat på de alla områden i enkätundersökningen.
– Det känns bra att vi bara upplevde ett hack i skivan förra året och fortsätter en positiv trend. Även om jag hade önskat att vi åter nådde 4,0 som 2023 är målet fortfarande att förbättras och hitta en stabilitet över 4,0, säger Fredrik Persson, näringslivschef.
Östra Göinges placering på riksnivå, näringslivsrankingen, släpps i september.
Tisdagen den 16 juni sammanträder kommunfullmäktige i Gröna Hjärtat i Broby. Sammanträdet börjar klockan 18.00.
På grund av ett omkopplingsarbete på Kristianstadvägen i Broby i dag den 8 juni har stora delar av byn blivit helt utan dricksvatten eller fått sänkt vattentryck i kranarna. Var tryckfall uppstår är väldigt svårt att veta på förhand.
Nu får ungdomarna i Hanaskog en helt egen plats att hänga på. Idag den 6 juni slås dörrarna upp till en ny mötesplats för unga i mellan- och högstadieåldern. Bakom initiativet står socialpedagogen Sara Mattsson, lokala föräldrar och idrottsföreningen Hanaskogs IS.