Adress och lägenhetsnummer

Nya adresser upprättas och beslutas av kommunen. Adressfrågor hanteras av Samhällsbyggnadsavdelningen.

Adresser

Att det finns korrekta adresser är viktigt för att räddningstjänst och transporter ska hitta rätt. Alla byggnader där det bor människor eller där det utövas verksamhet ska ha en adress. Adresserna ska vara utformade enligt svensk standard.

En belägenhetsadress består av två delar: adressområde och adressplats. Adressområdet kan vara ett traktnamn eller ett gatunamn och adressplatsen är ett nummer som ibland kompletteras av en bokstav. Tillsammans identifierar de en unik plats utan att det behövs koordinater

När kommunen beslutat om en ny adress registreras den i ett nationellt register hos Lantmäteriet. Informationen skickas till PostNord som ger adresserna postnummer och postort. Inom en vecka från registrering blir informationen också tillgänglig för Skatteverket och bostadsadresser kan användas för folkbokföring.

Adress saknas
Om det saknas adress till en bostadsbyggnad och dess entréer är det fastighetsägarens ansvar att meddela kommunen.

Informera och skylta
Efter mottaget adressbeslut är det fastighetsägarens ansvar att omgående meddela boende och hyresgäster om förändringen samt ombesörja skyltning av gällande adressnummer.

För att underlätta för räddningstjänster och andra att hitta rätt så bör skylten placeras så att den enkelt kan läsas från en bil i rörelse, med stor kontrast mellan text och bakgrund samt helst vara belyst för att synas även under dygnets mörka timmar. Fastighetsägaren ansvarar för att adressnummerskyltar är korrekt placerade, till exempel vid husets infart eller entré.

Lägenhetsnummer

Om det finns mer än en bostadslägenhet med samma belägenhetsadress ska varje bostadslägenhet vara försedd med ett lägenhetsnummer. Lägenhetsinformationen ajourhålls i lägenhetsregistret och används av Skatteverket för att folkbokföra personer på lägenhetsnivå.

Anmälan vid förändringar
Vid förändringar i lägenhetsbeståndet ska fastighetsägaren anmäla detta till kommunen senast en månad efter färdigställandet.

Det är fastighetsägarens ansvar att föreslå lägenhetsnummer för varje lägenhet enligt lägenhetsregistrets standard. Kommunen fastställer lägenhetsnumren och underrättar fastighetsägaren om beslut.

Anmälan till kommunen görs genom att fylla i blanketten ”Ajourhållning av lägenhetsregistret”. Blanketten innehåller mer information till dig som ska anmäla uppgifter om lägenheter till kommunen.

Informera och skylta
När fastighetsägaren har fått del av ett beslut om fastställda lägenhetsnummer, skall fastighetsägaren inom en månad skriftligen informera de boende om beslutet samt inom tre månader anslå lägenhetsnumren på väl synlig plats i byggnaden.

Namnsättning

Nya namn på gator och kvarter föreslås av samhällsbyggnadsavdelningen, ofta i samband med framtagandet av nya detaljplaner. Kommunstyrelsen fattar beslut i denna typ av ärenden.

Adresser på Google

Karttjänster som Hitta.se och Eniro.se hämtar adressdata från Lantmäteriet. Google Maps hämtar inte adresser från Lantmäteriet och deras karta uppdateras därför inte med aktuell adressinformation. Adressfel som uppstår vid navigering med Googles tjänster kan du som privatperson anmäla direkt till Google.

Frågor om adresser

Kontakt

Inmätning, utstakning, lägeskontroll, kartframställning
Jimmy Karlsson
GIS-ingenjör
Telefon: 044-775 60 04
Mail: jimmy.karlsson@ostragoinge.se

GIS, kartor, adresser
Daniel Persson

GIS-utvecklare
Telefon: 044-775 61 76
Mail: daniel.persson@ostragoinge.se

Sidinformation

Senast uppdaterad:
22 april 2025