Kommunfullmäktige sammanträder den 16 juni
Tisdagen den 16 juni sammanträder kommunfullmäktige i Gröna Hjärtat i Broby. Sammanträdet börjar klockan 18.00.
Nu står det klart vem som tilldelas Östra Göinge kommuns prestigefyllda stenstipendium 2026. Årets stipendiat är konstnären Hannah Brännström, som genom sitt projekt vill utforska relationen mellan arkitektur, historia och samtid med stenen som utgångspunkt.

Hannah Brännström, Östra Göinge kommuns stenstipendiat 2026.
I stenriket Östra Göinge har olika stensorter både brutits och förädlats i århundraden. Stentraditionen är djupt förankrad i bygden och kommunen arbetar aktivt för att bevara det arv som den göingska naturen gett oss och som tidigare generationer lämnat efter sig.
Som en del i detta arbete delas kommunens stenstipendium ut vartannat år.
Kommunens referensgrupp har valt Hannah Brännström med en motivering som lyfter fram hennes undersökande och konstnärligt visionära projekt:
"Stipendiet ger konstnären möjlighet att fördjupa sina tekniska kunskaper i att bearbeta sten samt att vidareutveckla ett lovande konstnärskap med stark förankring i både material och kulturarv."
Vidare betonas att Hannahs projekt präglas av en gedigen arbetsprocess. Genom att kombinera praktisk kunskapsinhämtning inom den lokala stenindustrin med fältstudier av byggnader, offentliga miljöer och historiska föremål, visar hon både stor respekt för hantverkstraditioner och en vilja att utveckla ett eget, unikt uttryck.
Särskilt intressant ur kommunens perspektiv är Hannahs ambition att sammanföra former och ornament från olika tider och funktioner till nya skulpturala helheter.
Projektet visar på stor konstnärlig potential, nyfikenhet och materialmedvetenhet, samtidigt som det knyter an till platsens historia och den lokala stenens betydelse.
– Det känns väldigt glädjande att årets stenstipendium går till ett projekt som så tydligt knyter samman Östra Göinges historia, hantverk och framtida konstnärliga uttryck, säger kommunstyrelsens ordförande Patric Åberg (M).
Hannah Brännström planerar att arbeta i ett semiabstrakt formspråk och vill i sitt projekt undersöka de arkitektoniska element vi möter i vår vardag. Hennes arbete kommer att ske i tre faser:

3D-visualiseringar som visar riktningen i Hannahs kommande projekt. Illustratör: Nils Gunnars
Hannah själv gläds stort över att ha tilldelats stipendiet:
– Jag är oerhört glad och tacksam för detta stipendium, där jag får möjlighet att utforska ett nytt material som jag länge velat arbeta med. Jag ser fram emot att lära mig mer om bearbetning av sten och att ta med den kunskapen in i min skulpturala praktik. Under stipendietiden vill jag konstnärligt kombinera historiska byggnadsdetaljer, ornament och arkitektoniska element med samtida uttryck och erfarenheter. Jag ser mycket fram emot detta, tusen tack för denna chans!
Östra Göinge kommuns Stenstipendium 2026, på 60 000 kronor, tilldelades Hannah brännström. Motiveringen lyder:
"Stipendiet skulle ge konstnären möjlighet att fördjupa sina tekniska kunskaper och möjligheter att arbeta och bearbeta sten samt att vidareutveckla ett lovande konstnärskap med stark förankring i både material och kulturarv.
Konstnären tilldelas stipendiet för ett undersökande och konstnärligt visionärt projekt där sten som material används för att utforska relationen mellan arkitektur, historia och samtid.
Hannas projekt präglas av en gedigen arbetsprocess där praktisk kunskapsinhämtning inom lokal stenindustri kombineras med fältstudier av byggnader, offentliga miljöer och historiska föremål. Genom att studera hur människor genom tiderna format och använt sten visar konstnären både respekt för hantverkstraditioner och en vilja att utveckla ett eget konstnärligt uttryck.Projektet visar på stor konstnärlig potential, nyfikenhet och materialmedvetenhet, samtidigt som det knyter an till platsens historia och den lokala stenens betydelse.
Särskilt intressant är ambitionen att sammanföra former och ornament från olika tider och funktioner till nya skulpturala helheter.
Med ett semiabstrakt formspråk och ett starkt intresse för arkitektoniska detaljer vill konstnären skapa skulpturer som förenar estetiska och kulturhistoriska uttryck med personliga och samtida berättelser.
Projektet präglas av en gedigen arbetsprocess där praktisk kunskapsinhämtning inom lokal stenindustri kombineras med fältstudier av byggnader, offentliga miljöer och historiska föremål. Genom att studera hur människor genom tiderna format och använt sten visar konstnären både respekt för hantverkstraditioner och en vilja att utveckla ett eget konstnärligt uttryck.
Särskilt intressant är ambitionen att sammanföra former och ornament från olika tider och funktioner till nya skulpturala helheter. Projektet visar på stor konstnärlig potential, nyfikenhet och materialmedvetenhet, samtidigt som det knyter an till platsens historia och den lokala stenens betydelse."
Tisdagen den 16 juni sammanträder kommunfullmäktige i Gröna Hjärtat i Broby. Sammanträdet börjar klockan 18.00.
På grund av ett omkopplingsarbete på Kristianstadvägen i Broby i dag den 8 juni har stora delar av byn blivit helt utan dricksvatten eller fått sänkt vattentryck i kranarna. Var tryckfall uppstår är väldigt svårt att veta på förhand.
Nu får ungdomarna i Hanaskog en helt egen plats att hänga på. Idag den 6 juni slås dörrarna upp till en ny mötesplats för unga i mellan- och högstadieåldern. Bakom initiativet står socialpedagogen Sara Mattsson, lokala föräldrar och idrottsföreningen Hanaskogs IS.