Kommunfullmäktige sammanträder den 16 juni
Tisdagen den 16 juni sammanträder kommunfullmäktige i Gröna Hjärtat i Broby. Sammanträdet börjar klockan 18.00.
Genom ett nytt initiativ ska barnen från förskolan Magnolian och de äldre på boendet Västanvid träffas för att utbyta erfarenheter och sprida glädje. Samarbetet, som är förankrat i förskolans läroplan, ska skapa positiva möten och ge barnen en naturlig förståelse för åldrande och medmänsklighet.

I veckan ägde det första besöket rum och det uppstod flera spontana samtal. Barnen ställde nyfikna frågor om allt från rullstolar till varför man kan sakna tänder.
"Varför har du ingen tand?" undrade ett barn, varpå den boende svarade: "Jag har tappat mina tänder, titta". Barnet konstaterade då att: "Oj, jag ska också tappa mina snart!".
Frågorna om rullstolar ledde till samtal om åldrande. När en pedagog frågade varför barnet trodde att de boende satt i rullstol blev svaret: "För att de är gamla. Jag behöver inte sitta i rullstol, men när jag blir gammal ska jag bo här".
Det pratades även om framtida yrkesval. När ett barn berättade att hen ville bli polis och fick veta att den vuxne som hon pratade med var undersköterska, svarade barnet: "Det kan jag också bli, då får jag ta hand om er när ni är gamla".


Vid den första träffen ritade barnen och de boende tillsammans. Och så blev det fika, såklart!
Enligt förskolläraren Sandra Lundh tyckte barnen att det var spännande att hälsa på "i tanternas hus", som ett barn kallade boendet.
– Barnen uppskattade särskilt mjukisdjuren som fanns på boendet och hade gärna tagit med dem hem till förskolan.
Från förskolans sida ser man samarbetet som ett sätt att arbeta med läroplanen, särskilt kring värdegrund och social hållbarhet.
Syftet med träffarna är att barnen ska:

Sandra Lundh, förskollärare på Magnolians förskola.

Mjukisdjuren, husdjuren på Västanvid, var populära bland barnen.
Initiativet till samarbetet kom från Magnolians rektor Sara Broberg och enligt undersköterskan Sara Krantz var reflektionen efter första träffen att det var ett uppskattat initiativ.
– Det här var väldigt trevligt, säger Sara.
– Jag tror det är bra att det blir lite fritt och att barnen får springa runt och leka lite, menade en av männen på boendet.
En annan boende reflekterade över sina egna barn när de var små och tyckte kontakten med barnen var fin.
Sara Krantz berättar att barnen är härliga och spontana, som när de funderade över var en av de boende hade gjort av sitt hår.
– Jag sa att jag har haft likadant hår som dem en gång, fyller mannen i.

Charlott Jönsson, undersköterska på Västanvid.

Första träffen avslutades med att "panga ballonger" på boendets stora skärmar. Det var roligt!
Vid besöket deltog boende från Västanvids alla avdelningar.
– Alla har fått frågan att delta, så de som är med är det helt frivilligt, berättar Sara Krantz.
Samarbetet med förskolan är en av flera aktiviteter i aktivitetsutbudet för boende på Västanvid. Målet är att erbjuda något för alla smaker och energinivåer, med allt från stillsammare inslag som högläsning och klassisk bingo till utflykter.
Bland annat är de återkommande besöken på närliggande Café Komin ett populärt inslag, där de boende får miljöombyte och chansen att njuta av fika till tonerna av levande musik när trubadurer är på plats.
Tisdagen den 16 juni sammanträder kommunfullmäktige i Gröna Hjärtat i Broby. Sammanträdet börjar klockan 18.00.
På grund av ett omkopplingsarbete på Kristianstadvägen i Broby i dag den 8 juni har stora delar av byn blivit helt utan dricksvatten eller fått sänkt vattentryck i kranarna. Var tryckfall uppstår är väldigt svårt att veta på förhand.
Nu får ungdomarna i Hanaskog en helt egen plats att hänga på. Idag den 6 juni slås dörrarna upp till en ny mötesplats för unga i mellan- och högstadieåldern. Bakom initiativet står socialpedagogen Sara Mattsson, lokala föräldrar och idrottsföreningen Hanaskogs IS.