Kommunfullmäktige sammanträder den 16 juni
Tisdagen den 16 juni sammanträder kommunfullmäktige i Gröna Hjärtat i Broby. Sammanträdet börjar klockan 18.00.
Efter många års arbete, utmaningar och samarbete är fiberutbyggnaden på Östra Göinges landsbygd nu klar. Kommunen, regionen och fiberleverantören Global Connect firade milstolpen hos företagaren Ingrid Persson på Nedanbäcks gårdsbutik – ett konkret exempel på hur fiber skapar möjligheter för både företagande och inflyttning på landsbygden.

Daniel Lyckestam (M), Håkan Wintliden och Karin Ohlsson från Global Connect, Dino Helmefalk och Mikael Torberntsson från Östra Göinge kommun, Ingrid Persson och Anna Jähnke (M), regionråd. Tillsammans firade de en viktig milstolpe: att fiberutbyggnaden på Östra Göinges landsbygd äntligen är klar!
Daniel Lyckestam (M), kommunstyrelsens vice ordförande, menar att den framgångsrika satsningen visar vad som är möjligt när olika aktörer samarbetar.
– Vi ville såklart ha någon form av firande, eftersom vi nu har en stor landsbygdssatsning i hamn. Från början hade vi önskat ett större statligt ansvar, men vi har fått lappa efter läge. Genom samarbete mellan kommunen, regionen och Global Connect har vi ändå nått hela vägen fram, säger han.

Daniel Lyckestam (M).
Firandet hölls hos Ingrid Persson, som driver Nedanbäcks gårdsbutik och länge varit engagerad i fiberfrågan. För henne är färdigställandet av fiberutbyggnaden mer än bara teknik – det är en dröm som gått i uppfyllelse.
– Det känns fantastiskt att vi är klara. Jag minns knappt när det började, så länge har vi arbetat för detta. Det har varit en riktig berg- och dalbana, inte minst på grund av utmanande markförhållanden, säger hon.
Ingrid betonar att fiber är en förutsättning för en levande landsbygd. Utan fungerande internet hade det varit omöjligt att driva företag, ta betalt, ta emot beställningar eller locka både yngre människor och nya företag att flytta hit.
– Fiber är en grundförutsättning. Att sälja hus utan fiber kommer i framtiden att vara som att sälja hus utan el idag, säger hon.

Ingrid Persson, Nedanbäcks gårdsbutik, och Daniel Lyckestam (M).
Mikael Torberntsson, samhällsutvecklingschef, sammanfattar arbetet med ett tydligt budskap:
– Tillsammans. Så här borde vi arbeta oftare – kommun, region och näringsliv.
Även Anna Jähnke, regionråd och ordförande i regionala utvecklingsfonden, lyfter projektet som ett föredöme.
– Det här är ett exempel på när regionala stöd fungerar som bäst – när skattemedel används där marknaden inte klarar uppgiften själv. Det krävs modiga lokala politiker och eldsjälar och här i Östra Göinge har ni verkligen visat hur man ska göra.
Även om fiberutbyggnaden på landsbygden nu är färdig finns det fortfarande hushåll som ännu inte har anslutit sig. Enligt Karin Ohlsson, kommunansvarig på Global Connect, handlar det om 879 hushåll på landsbygden där infrastrukturen redan är på plats.
– Allt är förberett för anslutning. De som ännu inte är uppkopplade har fortfarande möjlighet och behöver själva ta kontakt med Global Connect via vår webb och beställa, säger hon.
Parallellt planeras nästa stora steg i fiberutvecklingen i kommunen: att bygga klart i alla byar, där omkring 1 300 hushåll i dagsläget saknar fiber. Här är Knislinge först ut och satsningen sker genom ett nytt trepartssamarbete mellan kommun, region och aktör.
– Tillgången till fiber är en förutsättning för att såväl familjer som företag ska vilja etablera sig i våra byar, säger Daniel Lyckestam (M).
Kommunen satsar ytterligare 20 miljoner kronor för att ge boende i Hanaskog, Glimåkra, Knislinge och Sibbhult möjlighet till fiberuppkoppling. Satsningen är tänkt att bli en del av en trepartslösning på totalt 60 miljoner kronor.
Tisdagen den 16 juni sammanträder kommunfullmäktige i Gröna Hjärtat i Broby. Sammanträdet börjar klockan 18.00.
På grund av ett omkopplingsarbete på Kristianstadvägen i Broby i dag den 8 juni har stora delar av byn blivit helt utan dricksvatten eller fått sänkt vattentryck i kranarna. Var tryckfall uppstår är väldigt svårt att veta på förhand.
Nu får ungdomarna i Hanaskog en helt egen plats att hänga på. Idag den 6 juni slås dörrarna upp till en ny mötesplats för unga i mellan- och högstadieåldern. Bakom initiativet står socialpedagogen Sara Mattsson, lokala föräldrar och idrottsföreningen Hanaskogs IS.