Kommunfullmäktige sammanträder den 16 juni
Tisdagen den 16 juni sammanträder kommunfullmäktige i Gröna Hjärtat i Broby. Sammanträdet börjar klockan 18.00.
Västerskolan i Knislinge har halverat matsvinnet på två år. Med hjälp av allt från knäckebrödsbuffé på grönsaksrester till belöningssystem för eleverna har skolans kockar och barnen tillsammans hittat smarta lösningar som gör skillnad.
%20image00004.webp)
Idag, den 26 september, är det nationella matsvinnsdagen! Matsvinn är något som kommunens måltidsenhet arbetar med att minska kontinuerligt – och några av de riktigt duktiga köken finns på skolorna, där kreativitet bidrar till att svinnet minskar.
Till dagens ära besöktes lågstadiet Västerskolan i Knislinge, där kockarna Marie Philipsson, Isabell Filipsson och Jonna Magnusson berättade om sitt arbete.
Just nu provar köket något nytt – en knäckebrödsbuffé med olika röror gjorda på grönsaksrester.
– Det blir olika hummusvarianter och spreads. Det som sedan blir över kan vi använda i kommande brödbak. På så sätt tar vi tillvara på maten i flera steg, säger Isabell Filipsson, kock.

Även tidigare projekt har gett resultat. Under 2023 och 2024 arbetade skolan med ett stjärnsystem där barnen sparade stjärnor för att hålla svinnet nere. För under två kilo svinn per dag fick de en stjärna.
– Belöningen blev något särskilt som barnen önskade, som miniburgare, nuggets eller milkshake. Systemet genomfördes i två omgångar för att få tänket att sätta sig – och det visade sig vara mycket effektivt, berättar Jonna Magnusson.
Andra exempel på svinnsmart arbete är att rester från frukostgröten används i brödbaket till lunchen.
– Vi jobbar också med ett remix-koncept där mat som blivit över från en rätt en dag kan bli en extra valmöjlighet dag två. Det handlar inte om mat som stått ute, utan det som blivit kvar inne i köket, berättar Isabell Filipsson.

För att underlätta för eleverna används också smakskedar som ligger vid maten, så att de kan testa innan de lägger upp på tallriken.
Ett annat grepp är att synliggöra matsvinnet genom att sortera matavfall och fruktskal i olika kärl, så att eleverna får en visuell uppskattning av vad som faktiskt är slängd mat.
– Ibland reagerar barnen själva och säger: ”oj idag slängdes mycket!”, berättar Isabell.
Kommunens måltidschef Jenny Skagerholm är stolt över utvecklingen:
– På alla skolor minskar matsvinnet, men på Västerskolan har det minskat rejält de senaste två åren. Själva svinnet från elevernas tallrikar har minskat från 20 gram per ätande barn hösten 2023 till 11 gram våren 2025 – alltså nästan en halvering!


Salladsbuffé.

Tisdagen den 16 juni sammanträder kommunfullmäktige i Gröna Hjärtat i Broby. Sammanträdet börjar klockan 18.00.
På grund av ett omkopplingsarbete på Kristianstadvägen i Broby i dag den 8 juni har stora delar av byn blivit helt utan dricksvatten eller fått sänkt vattentryck i kranarna. Var tryckfall uppstår är väldigt svårt att veta på förhand.
Nu får ungdomarna i Hanaskog en helt egen plats att hänga på. Idag den 6 juni slås dörrarna upp till en ny mötesplats för unga i mellan- och högstadieåldern. Bakom initiativet står socialpedagogen Sara Mattsson, lokala föräldrar och idrottsföreningen Hanaskogs IS.